Airam SmartHome usein kysytyt kysymykset

Airam SmartHome usein kysytyt kysymykset

Kohtasitko SmartHome-tuotteesi kanssa ongelman? Tämä artikkeli tarjoaa tukea ja vastauksia yleisimpiin kysymyksiin sovelluksesta ja tuotteista. Tutustu myös SmartHome-sovelluksesta löytyvään laajaan, tuotekohtaiseen FAQ-osioon. Osioon pääset yhdistettyäsi tuotteen sovellukseen. Tutustu myös opasvideoihimme ja käyttövinkkeihin. Laitteiden käyttöohjeet on koottu yhdelle sivulle, jos omasi on kadonnut. Näihin osioihin pääset joko SmartHome-päävalikosta yllä tai tämän jutun kohdasta 6. SmartHome-tuki.

1. Yleisesti turvallisuudesta
2. Laitteiden yhdistäminen
3. Yhteyden katkaiseminen / palauttaminen alkuasetukseen
4. Laiteen jakaminen muille käyttäjille
5. Laitteiden peruskäyttö
6. SmartHome-tuki

 

1. Yleisesti turvallisuudesta

Airam SmartHome perustuu helppokäyttöiseen ja monipuoliseen Tuya-järjestelmään, jota käyttävät lisäksemme tuhannet muut älylaitteita valmistavat yritykset. Tuya noudattaa tiukasti alueellisia tietoturvaa ja yksityisyyttä koskevia lakeja ja määräyksiä. Sovellusta kehitetään ja päivitetään koko ajan, myös laitepäivityksiä on tehty.

Kun yhdistät älylaitteen WiFi-verkkoon, huolehdi siitä, että verkossasi on vähintään WPA2-suojaus sekä vahva salasana. Halutessasi voit luoda älylaitteille oman WiFi-verkon. Tämä onnistuu erillisen reitittimen avulla. Joissakin reitittimissä on sisäänrakennettuna mahdollisuus luoda useampi verkko.
 

2. Laitteiden yhdistäminen

Miten yhdistän Airam SmartHome -laitteen Airam SmartHome -sovellukseeni?

Ensimmäisellä kerralla voit yhdistää Airam SmartHome -laitteesi painamalla ”Lisää laite” laitehallinnan etusivulla. Jatkossa voit lisätä tuotteen sovelluksen oikeasta yläkulmasta +-painikkeella. Voit lisätä laitteen manuaalisesti tai käyttämällä sovelluksen automaattista laitehakua. Manuaalisessa yhdistämisessä valitse laite listalta ja seuraa sovelluksen ohjeita laitteen yhdistämiseen. Mikäli et löydä laitettasi listalta, voit käyttää Muut-kategoriaa.

Mitä teen, jos Airam SmartHome -laitteeni yhdistäminen epäonnistuu?

Yhteysongelmissa varmista seuraavat kohdat:

  1. Varmista, että käyttämäsi älypuhelimen Bluetooth on päällä (osa laitteista käyttää Bluetooth-yhteyttä yhdistämisen nopeuttamiseksi ja helpottamiseksi).
  2. Varmista, että laitteessasi on virtaa ja että se on päällä. Varmista myös, että laitteesi on yhdistämistilassa.
  3. Varmista, että yhdistämiseen käytettävä WIFI-verkko ei ole piilotettu ja yhteyssignaali on hyvä.
  4. Varmista WIFI-verkon salasanan oikeinkirjoitus.
  5. Varmista, että käytetyn WIFI-yhteyden taajuus on 2.4 GHz.
  6. Varmista, että DHCP on päällä WiFi-reitittimessäsi.
  7. Mikäli yhteys on hyvä, mutta laitteesi ei saa yhteyttä, varmista ettei WiFi-reititin ole ylikuormittunut.


Käytä AP-tilaa seuraavilla tuotteilla: IP44 pistoke, led-nauhat, palovaroitin, vesivuotovahti, sireeni.
 

3. Yhteyden katkaiseminen / palauttaminen alkuasetukseen

Kuinka palautan Airam SmartHome -laitteen alkuasetukseen?

Voit palauttaa Airam SmartHome laitteen alkuasetukseen seuraavilla ohjeilla:

  1. Varmista, että laite on ollut pois päältä yli 10 sekuntia ennen kuin kytket kytket laitteen päälle.
  2. Kytke laite päälle ja pois kolme kertaa (on-off-on-off-on) noin muutaman sekunnin viiveellä. Odota hetki, kunnes laite alkaa vilkkumaan nopeasti. Laite menee ”Smart”-tilaan ja voit nyt yhdistää laitteen uudelleen sovelluksen kautta.

Kuinka katkaisen yhteyden Airam SmartHome -laitteeseen?

Valitse laite, esimerkiksi Airamin älylamppu, sovelluksesta ja paina laitteen kuvaketta. Sovellus siirtyy laitteen ohjauspaneeliin. Ohjauspaneeliin oikeasta yläkulmasta pääset muuttamaan laitteen asetuksia ja poistamaan laitteen sovelluksestasi. 


4. Laiteen jakaminen muille käyttäjille

Voinko jakaa Airam SmartHome -laitteita muille käyttäjille?

Kyllä, Airam SmartHome -laitteita voi jakaa muille käyttäjille.

Kuinka jaan Airam SmartHome -laitteeni muiden käyttäjien kanssa?

Yksittäisen Airam SmartHome -laitteen jakaminen:

  1. Mene Airam SmartHome -laitteen ohjauspaneeliin ja laitteen asetuksiin.
  2. Valitse laitteen jakaminen sähköpostin avulla.
     

Perhelaitteiden jakaminen:

  1. Mene sovelluksen etusivulle, valitse oikeasta yläkulmasta kodin hallinta ja seuraavaksi valitse haluamasi koti.
  2. Valitse ”Lisää jäsen” ja lisää haluamasi käyttäjät osaksi kotiasi.

Mitä eroa on kodin omistajalla, ylläpitäjällä ja jäsenellä?

Kodin omistajalla on kaikki kodin hallinnan oikeudet. Kodilla voi olla vain yksi omistaja. Ylläpitäjät voivat hallinnoida laitteita, huoneita ja lisätä kotiin jäseniä. Jäsenet voivat käyttää laitteita, mutta he eivät voi tehdä muutoksia laitteisiin tai huoneisiin.
 

5. Laitteiden peruskäyttö

Miten ohjaan Airam SmartHome -laitettani?

Valitse laite, esimerkiksi Airamin älylamppu, sovelluksesta ja paina laitteen kuvaketta. Sovellus siirtyy laitteen ohjauspaneeliin. Kun laite on päällä voit ohjata laitteen väriä, kirkkautta, ajastusta ja erilaisia valmiita valaistusvaihtoehtoja. Mikäli laite ei ole päällä voit silti ohjata laitteen ajastuksia.

SmartHome led-lamppujen sovellusnäkymä

Miten muutan Airam SmartHome -laitteeni nimen?

Valitse laite, esimerkiksi Airamin älylamppu, sovelluksesta ja paina laitteen kuvaketta. Sovellus siirtyy laitteen ohjauspaneeliin. Ohjauspaneeliin oikeasta yläkulmasta pääset muuttamaan laitteen asetuksia ja nimeämään laitteen uudelleen. 

Voinko käyttää Airam SmartHome -sovellusta tabletilla?

Tällä hetkellä Airam SmartHome -sovellus on kohdennettu älypuhelimella käytettäväksi. Sovellus ei välttämättä toimi oikein tabletilla.

Voinko käyttää Airam SmartHome -lamppuja himmenninkatkaisimella?

Airam SmartHome -lamppuja ei voi käyttää himmenninkatkaisimella. Lamppuja voi himmentää vain SmartHome-sovelluksella. Airamin älylamput toimivat normaalilla katkaisimella, mutta tämä saattaa aiheuttaa laitteen palautumisen tehdasasetuksiin.

Voinko käyttää Airam SmartHome -laitteita kun en ole kotona?

Airamin SmartHome -laitteita voi käyttää vaikka ei olisi itse kotona, kunhan laitteet ovat yhdistettynä WIFI-verkkoon, jossa on toimiva internetyhteys.

Häviävätkö Airam SmartHome -laitteiden asetukset, jos kirjaudun sisään sovellukseen eri puhelimella?

Airamin SmartHome -laitteiden asetukset tallentuvat pilvipalveluun. Näin ollen laitteiden asetukset eivät muutu tai häviä, jos kirjaudut käyttäjällesi toisella puhelimella tai jos esimerkiksi WIFI-yhteys katkeaa.


6. SmartHome-tuki

Jos et saanut apua tältä sivulta, sovelluksen FAQ-osiosta, opasvideoistamme, käyttövinkeistä tai käyttöohjeista, voit ottaa yhteyttä

sähköpostitse: asiakaspalaute@airam.fi 

puhelimitse arkisin klo 9-14: p. 044 772 1812.