Tutkimuksessa kuluttajat antavat arvosanan tuntemilleen brändeille sen mukaan, kuinka paljon he kyseistä brändiä arvostavat. Samalla selvitetään, käyttävätkö he brändiä pääasiallisesti vai muiden ohella, sekä kuinka todennäköisesti he suosittelevat brändiä (NPS). Yritys ei voi ostaa paikkaa arvostuslistalta.
Tutkimuksen sisältö:
- Brändin tunnettuus ja arvostusindeksi
- Brändin käyttö ja asiakastyytyväisyysindeksi
- Brändin houkuttelevuus (uusi!)
- Brändin suosittelu (NPS)
- Brändimielikuva
- Tuotemerkin/yrityksen hintataso
- Kuluttajahintojen muutoksen vaikutus ja rahankäyttö tulevaisuudessa tuoteryhmän osalta
- Läheisyysanalyysi brändin käyttäjistä ja medioista (sis. myös some-kanavat)
- Verkkoanalyysi brändien korvaavuudesta ja välttämisestä
- Vastuullisiksi koetut brändit sekä vastuullisuuden tärkeys ja merkitys ostopäätöksiin
Tänä vuonna tutkimuksessa oli mukana 683 brändiä ja 80 tuoteryhmää. Tutkimuksen tuloksista voi päätellä, että Suomessa kotimaisten brändien arvostus on korkealla tasolla. Muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta kaikki arvostuslistauksen 50 parhaan joukkoon sijoittuneet brändit ovat suomalaisia.
Listan kärkeen nousi Abloy. Huomionarvoista on myös, että listan kymmenen kärjessä on neljä tuotteen alkuperästä, tuotantotavasta tai laadusta kertovaa merkkiä: Joutsenmerkki, Hyvää Suomesta, Avainlippu ja sydänmerkki.
Airamin sijoitus tutkimuksessa oli tänä vuonna 49. Tämä on hurja 21 sijan nousu viime vuotiseen sijoitukseen, jolloin olimme 70. Lukuihin suhteutettuna, olimme viime vuonna parhaassa 10,5 %, nyt parhaasssa 7,2 %! Lisäksi olemme edelleen ainoana tuoteryhmiemme edustajana TOP 100 -listalla.
Suuri kiitos arvostuksestanne, pyrimme jatkossakin parhaimpaamme ja kehittämään toimintaamme oikeaan suuntaan!