I undersökningen ger konsumenterna betyg till de varumärken de känner till baserat på hur mycket de uppskattar dem. Samtidigt undersöks om de främst använder varumärket eller tillsammans med andra, samt hur sannolikt det är att de rekommenderar varumärket (NPS). Företag kan inte köpa en plats på anseendelistan.
Undersökningens innehåll:
- Varumärkets kännedom och anseendeindex
- Varumärkets användning och kundnöjdhetsindex
- Varumärkets attraktionskraft (nytt!)
- Varumärkesrekommendation (NPS)
- Varumärkesimage
- Produktmärkets/företagets prisnivå
- Effekten av förändringar i konsumentpriser och framtida utgifter för produktkategorin
- Närhetsanalys av varumärkets användare och medier (inkl. även sociala kanaler)
- Nätanalys av varumärkens utbytbarhet och undvikande
- Varumärken som uppfattas som ansvarsfulla samt vikten och betydelsen av ansvarstagande för köpbeslut
I år ingick 683 varumärken och 80 produktkategorier i undersökningen. Av resultaten kan man dra slutsatsen att inhemska varumärken har högt anseende i Finland. Med några få undantag är alla varumärken bland de 50 bästa på anseendelistan finska.
Listan toppades av Abloy. Det är också anmärkningsvärt att fyra av de tio bästa på listan är märken som signalerar produktens ursprung, tillverkningsmetod eller kvalitet: Svanenmärket, Gott från Finland, Nyckelflaggan och hjärtmärket.
Airams placering i undersökningen var i år 49, vilket är en imponerande förbättring med 21 platser från förra årets placering på 70. Förra året var vi bland de bästa 10,5 %, och nu har vi klättrat till de bästa 7,2 %. Dessutom är vi fortsatt den enda representanten för våra produktkategorier på TOP 100-listan.
Denna starka placering i Finland visar på vårt engagemang för att leverera kvalitet och pålitlighet. Vi ser fram emot att bygga vidare på vår framgång och fortsätta stärka vår position på den nordiska marknaden!