Airam SmartHome vanliga frågor

Airam SmartHome vanliga frågor

Har du stött på ett problem med din SmartHome-produkt? Nedan hittar du lösningar för de vanligaste situationerna. Airam SmartHome är baserat på det lättanvända och mångsidiga Tuya-systemet. Du hittar en mer omfattande FAQ-sektion i SmartHome-appen.

Hur ansluter jag mitt Airam SmartHome till min Airam SmartHome-app?

Första gången du ska ansluta ditt Airam SmartHome klickar du på "Lägg till enhet" på sidan för enhetshantering. Därefter kan du lägga till produkter från det övre högra hörnet i applikationen med +-knappen. Du kan lägga till en enhet manuellt eller genom att använda programmets automatiska enhetssökning. För manuell koppling, välj enheten från listan och följ instruktionerna i appen för att koppla enheten. Om du inte hittar din enhet i listan kan du använda kategorin Annat.

Vad gör jag om mitt Airam SmartHome inte kan ansluta?

För anslutningsproblem, se till följande:

  1. Se till att smarttelefonen du använder har Bluetooth aktiverat (vissa enheter använder en Bluetooth-anslutning för att göra ihopkopplingen snabbare och enklare).
  2. Se till att din enhet är påslagen. Se också till att din enhet är i ihopkopplingsläge.
  3. Se till att WIFI-nätverket du använder för att ansluta inte är dolt och att anslutningssignalen är bra. Se till att lösenordet för WIFI-nätverket är rättstavat.
  4. Se till att frekvensen för WIFI-anslutningen du använder är 2,4 GHz.
  5. Se till att DHCP är aktiverat på din WiFi-router.
  6. Om anslutningen är bra men din enhet inte kan ansluta, se till att WiFi-routern inte är överbelastad.

 

Hur styr jag mitt Airam SmartHome?

Välj en enhet, till exempel en Airam Smart Light, från appen och tryck på enhetsikonen. Applikationen växlar till enhetens kontrollpanel. När enheten är påslagen kan du styra enhetens färg, ljusstyrka, timing och olika färdiga ljusalternativ. Om enheten inte är på kan du fortfarande styra enhetens tider.

Hur ändrar jag namnet på mitt Airam SmartHome?

Välj en enhet, till exempel en Airam Smart Light, från appen och tryck på enhetsikonen. Applikationen växlar till enhetens kontrollpanel. Från det övre högra hörnet av kontrollpanelen kan du ändra enhetsinställningarna och byta namn på enheten.
 

Hur återställer jag mitt Airam SmartHome?

Följ dessa steg för att återställa ditt Airam SmartHome:

  1. Se till att apparaten har varit avstängd i mer än 10 sekunder innan du slår på den.
  2. Slå på och av enheten tre gånger (på-av-på-av-på) med en fördröjning på några sekunder. Vänta ett ögonblick tills enheten blinkar snabbt. Enheten går in i "smart"-läge och du kan nu återansluta enheten via appen.

 

Hur kopplar jag bort mitt Airam SmartHome?

Välj en enhet, till exempel en Airam Smart Light, från appen och tryck på enhetsikonen. Applikationen växlar till enhetens kontrollpanel. Från det övre högra hörnet av kontrollpanelen kan du ändra enhetsinställningar och ta bort enheten från din applikation.

Kan jag dela Airam SmartHome-enheter med andra användare?

Ja, Airam SmartHome-enheter kan delas med andra användare.

Dela ett Airam SmartHome genom att:

  1. Gå till Airam SmartHome kontrollpanel och enhetsinställningar.
  2. Välj att dela din enhet via e-post.
     

Dela familjeenheter:

  1. Gå till appens startsida, välj Hemhantering i det övre högra hörnet och välj sedan hemmet du vill ändra.
  2. Välj "Lägg till medlem" och lägg till de användare du vill ska kunna göra inställningar.

 

Vad är skillnaden mellan en husägare, en administratör och en medlem

Husägaren har alla behörigheter att göra inställningar och ändringar i bostaden. Ett hem kan bara ha en ägare. Administratörer kan hantera utrustning, rum och lägga till medlemmar i hemmet. Medlemmar kan använda enheterna, men de kan inte göra ändringar i enheterna eller rummen.

Kan jag använda Airam SmartHome på en surfplatta?

För närvarande är Airam SmartHome-appen endast avsedd för användning med en smartphone. Så appen kanske inte fungerar korrekt på din surfplatta.

Kan jag använda Airam SmartHome-lampor med dimmer?

Airams smarta lampor fungerar med en normal strömbrytare, men kan då bara sättas på och stängas av enligt sin fabriksinställning. De fungerar inte med en traditionell dimmer, utan behöver vara kopplade till SmartHome-appen.

Kan jag använda Airam SmartHome-enheter när jag inte är hemma?

Ja, så länge enheterna är anslutna till ett WIFI-nätverk med en fungerande internetanslutning.

Kommer mina Airam SmartHome-inställningar gå förlorade om jag loggar in på appen från en annan telefon?

Inställningarna för Airam SmartHome-enheter lagras i molntjänsten. Därför ändras inte enheternas inställningar eller går förlorade om du loggar in på ditt användarkonto med en annan telefon, eller om till exempel WIFI-anslutningen tappas.

Se även våra instruktionsvideor.